תקנה 27 לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום)- הערה על ייעוד המקרקעין

תקנה 27 לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום), תשע"ב – 2011, שכותרתה "הערה על ייעודם של מקרקעין", מאפשרת למוסד תכנון, לרשום הערת אזהרה בלשכת רישום המקרקעין (הטאבו), על הייעוד או על השימוש שנקבע למקרקעין, מכוח חוק התכנון והבנייה, תשכ"ה – 1965. רישום הערת האזהרה נועד להבטיח שהייעוד שנקבע כתנאי לקבלת היתר – יישאר בתוקפו, ותוכן ההערה יובא לידיעת רוכש הדירה בעת הרישום. הערת אזהרה זו מכונה "הערת אזהרה תכנונית", והיא בעלת משמעות בתחום התכנון בלבד (בניגוד למשל להערת אזהרה לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969, שלה יש משמעות קניינית).

 

הוראות תקנה 27 לתקנות המקרקעין – לשון החוק

(א) לפי בקשת יושב ראש מוסד תכנון ירשום רשם הערה על הייעוד או על השימוש שנקבע למקרקעין פלונים מכוח חוק התכנון, או על הוראה של תכנית או תנאי בהיתר שניתנו לפי חוק התכנון.

(ב) בוטל הייעוד או השימוש שנרשם כאמור, או שונו הוראות של תכנית או תנאים בהיתר, יורה רשם, לפי בקשת מי שביקש את רישום ההערה, על מחיקתה.

 

אם כן, מהי הערת אזהרה לפי תקנה 27 לתקנות המקרקעין?

תקנה 27 מאפשרת לבצע רישום של הערת אזהרה, לכל דבר ועניין, הנרשמת במרשם המקרקעין (הטאבו). כמו כל הערת אזהרה, מטרתה להזהיר ולהתריע בפני הציבור הרחב, בעניין נכס מסוים. מרשם המקרקעין מאפשר להסב את תשומת ליבו של הציבור, לברר בדבר מצב התכנוני של הנכס.

רישום הערת אזהרה בהתאם לתקנה 27

כדי שרשם המקרקעין יוכל לרשום הערת אזהרה בהתאם לתקנה 27, על מבקש הרישום להצביע על סעיף בחוק התכנון והבניה, או על תכנית ספציפית, או על תנאי בהיתר ספציפי, מהם נובע ייעוד המקרקעין מושא הבקשה לרישום. במקרה שהייעוד נובע מתוכנית או היתר, על מבקש הרישום לצרף לבקשתו את התוכנית או ההיתר מהם נובע הייעוד או השימוש של הנכס, שהרי הם המסמך המכונן המקים את הזכאות לרישום ההערה.

ניתן להגיש את הבקשה לרישום או לביטול הערה לפי סעיף 27, באופן מקוון (כאן), או באופן ידני. וועדות מקומיות רבות נוהגות לבקש את הרישום, בצירוף התוכנית, הייעודים והשימושים, על גבי טפסים ייעודיים.

האם ניתן לבצע העברת בעלות בנכס כאשר קיימת הערה לפי תקנה 27?

התשובה לא חד משמעית, שכן המשמעות המעשית של הערה לפי תקנה 27 צריכה להתברר בהתאם לנסיבות הפרטניות. רוצה לומר, כי כאשר קיימת הערה לפי סעיף 27 יש לבצע בדיקה מקיפה מול הרשות המקומית באשר לסיבה בגינה נרשמה ההערה, לרבות בדיקת היתר הבנייה ובמידת הצורך, ככל שזה מתאפשר, ניתן להגיש בקשה למחיקת ההערה.

ליווי משפטי ומקצועי של עורך דין מומחה למקרקעין

ייצוג בעסקאות מקרקעין הוא נושא מורכב וברוב המקרים מדובר בעסקה הגדולה והמשמעותית ביותר בחייו של אדם. לכן נדרש להיעזר בשרותיו של עורך דין מקרקעין ונדל"ן מקצועי ומיומן, שישמור על האינטרס של לקוחותיו.

משרדנו בעל ניסיון עשיר בייצוג צדדים לעסקאות מקרקעין מכל הסוגים – הן מוכרים והן רוכשים ומטפל בכל היבטי העסקה, מניהול מו"מ והכנת הסכמי מכר, דרך היבטי מיסוי המקרקעין, ועד לרישום הנכס בטאבו, או ברשות מקרקעי ישראל.

שמנו לנו לדגל להעניק לכלל לקוחותינו שירותים משפטיים מקצועיים כאשר כל אחד מלקוחות המשרד נהנה מליווי משפטי צמוד ושוטף בכל שעה. אנחנו מאמינים במתן השירות הטוב ביותר ללקוחות המשרד, כאשר כל אחד מלקוחות המשרד הוא עולם ומלואו. מתוך ראיה זו משרדנו שם לו למטרה לפעול למען לקוחותיו במסירות, בשקיפות ובפתיחות מלאה ותוך אחריות, ומקצועיות אישית.

 

המידע לעיל מהווה מידע ראשוני בלבד ואין הוא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואין באמור לעיל בכדי להוות המלצה לנקיטת הליכים ו/או להימנעות מהם. מומלץ להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום בטרם נקיטת כל פעולה. למען הסר כל ספק, האחריות לכל תוצאה בשל הסתמכות על האמור לעיל תחול על המשתמש בלבד.

עו"ד ליקויי בניה – עו"ד ייפוי כח מתמשך במודיעין – עורך דין במודיעין – עורך דין למקרקעין במודיעין – עורך דין מסחרי במודיעין – עורך דין לדיני עבודה במודיעין – עורך דין במע"ר – עו"ד צוואות במודיעין – עו"ד ירושות במודיעין – עו"ד לעסקים במודיעין – עו"ד במודיעין

אהבת את המאמר?

שיתוף ב facebook
שתף ב- Facebook
שיתוף ב twitter
שתף ב- Twitter
שיתוף ב linkedin
שתף ב- Linkdin
שיתוף ב pinterest
שתף ב- Pinterest

השאר תגובה

כתיבת תגובה