הסכם יחסי ממון

הסכם ממון בין בני זוג נשואים

מה הוא הסכם יחסי ממון בין בני זוג נשואים?

הסכם יחסי ממון הוא מסמך שנועד להגדיר בצורה מפורטת כיצד יחולקו נכסיהם של בני זוג נשואים, עם סיום נישואיהם.

הכלל:

חוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל"ג (1973), הוא החוק המסדיר את אופן חלוקת הרכוש שצברו בני זוג במהלך נישואיהם, במקרה של גירושין או פטירה. החוק חל על כל הזוגות שנישאו לאחר 1.1.74.

על פי החוק, עם פקיעת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מכלל הנכסים אשר צברו בני הזוג במהלך חייהם המשותפים תחת קורת גג אחת, לרבות: בתים, נכסי מקרקעין, מכוניות, תוכניות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך, בעלות על עסקים, פנסיה, ביטוחים וכיו"ב.

מדוע צריך הסכם ממון?

הסכם ממון הוא כלי להסדרת חלוקת הרכוש בין בני זוג נשואים, באופן שונה מזה הקבוע בחוק במקרה של פקיעת הנישואין.

הסכם ממון הוא הסכם צופה פני עתיד ולמעשה אין לו שום משמעות אלא במקרה שבו פוקעים הנישואין.

הסכם ממון הוא נושא מורכב ולכן מומלץ להסתייע בעזרתו של עו"ד מומחה לעריכת ההסכם.

מה השלבים הנחוצים לעריכתו של הסכם ממון?

ראשית, החוק קובע כי הסכם ממון חייב להיערך בכתב.

נוסף על כך, הסכם ממון חייב לקבל את אישורו הרשמי של ביהמ"ש לענייני משפחה או את אישורו של בית דין דתי (בית הדין הרבני, בית הדין השרעי, בית הדין הדרוזי וכיוב').

אישור הסכם ממון יינתן רק לאחר שבית המשפט או בין הדין הדתי, לפי העניין,  נוכחו לדעת שבני הזוג גיבשו את ההסכם מרצונם החופשי, תוך שהם מבינים את המשמעות של ההסכם ואת השלכותיו.

הסכם טרום נישואין

מה קורה כשמדובר בהסכם ממון לבני זוג שטרם נישאו?

הסכם טרום נישואין הוא הסכם משפטי שמגדיר ומסדיר היבטים שונים בחייהם של בני זוג לפני נישואיהם.

כאשר מדובר בהסכם טרום נישואין, אין צורך לאשר אותו בביהמ"ש לענייני משפחה או בבין דין דתי, וניתן לאשרו באמצעות נוטריון או רשם נישואין.

גם כשמדובר בהסכם טרום נישואין, אישורו יינתן רק לאחר שהנוטריון או רשם הנישואין נוכחו לדעת שבני הזוג גיבשו את ההסכם מרצונם החופשי, תוך שהם מבינים את המשמעות של ההסכם ואת השלכותיו.

מה הדין לגבי הסכם שלא כולל התייחסות לענייני רכוש וכספים?

הסכם קדם נישואין שאין בו התייחסות לענייני כספים ורכוש, אינו מחייב אישור אצל גורם מוסמך, והוא תקף גם ללא אישור זה.

למרות האמור, רצוי ומומלץ לאשר את ההסכם בפני אחד הגורמים אשר פורטו לעיל על מנת להעניק לו תוקף של פסק דין (שניתן לאכוף באמצעות רשות האכיפה והגבייה בלא צורך בפניה נוספת לבית המשפט או לבית הדין הדתי).

הסכם לחיים משותפים בין זוג ידוע בציבור

ככלל, על פי פסיקת בתי המשפט במרוצת השנים, במקרה של פרידה, עשויים בני זוג ידועים בציבור להיחשב כבעלי זכויות זה ברכושו של זה, בנסיבות מסוימות, ייתכן שיראו ברכוש כמשותף, גם אם הוא רשום על שמו של אחד מבני הזוג בלבד.

חזקת השיתוף

הקניית השיתוף ברכוש מקורה בחזקת השיתוף, שהיא כלל משפטי אשר נקבע בפסיקה על ידי בית המשפט, המסדיר את נושא חלוקת הרכוש בעת גירושין בין בני זוג אשר נישאו לפני יום 01.01.1974 ואת חלוקת הרכוש בעת פרידה בין ידועים בציבור.

חזקת השיתוף קובעת כי כאשר בני זוג מנהלים יחד אורח חיים תקין, והתנהגותם מגלה מאמץ כלכלי משותף, קמה חזקה שכלל הנכסים והרכוש אשר צברו במהלך חייהם המשותפים הינם בבעלותם המשותפת.

חזקה זו קיימת כל עוד אין בין בני הזוג הסכם הקובע אחרת או אין כוונה אחרת המשתמעת מנסיבות העניין.

מה צריכים בני זוג לעשות אם הם אינם מעוניינים שתחול עליהם חזקת השיתוף?

זוג שאינו נשוי, המתגורר יחד, שאינו מעוניין שתחול עליו חזקת השיתוף, חייב לערוך מסמך מפורש המסדיר את חייו המשותפים ואת אופן חלוקת הרכוש שצבר, בעת פרידה.

 

זו המומחיות שלנו!

אנחנו נערוך עבורכם הסכם ממון מקצועי ומקיף שחולש על כל הנושאים ומסדיר את מערכת היחסים המשפטית בין בני הזוג והכל בליווי שוטף וצמוד של עו"ד מומחה.

  אז למה אתם מחכים? לחצו כאן לקבלת הסכם ממון!

 

אהבת את המאמר?

שיתוף ב facebook
שתף ב- Facebook
שיתוף ב twitter
שתף ב- Twitter
שיתוף ב linkedin
שתף ב- Linkdin
שיתוף ב pinterest
שתף ב- Pinterest

השאר תגובה

כתיבת תגובה